Плацебо ефект за по-добро бъдеще

Тази есен Национални есенни изложби в Пловдив отбелязват петдесет години от първата изложба, в двора на Атанас Кръстев (Начо Културата) от акварели на Георги Божилов, дала началото на този най-дълголетен форум за съвременно изкуство в България.
На 1-ви септември 2017 те се откриха под наслова „Плацебо“, като показват, че монетата все още има две страни, че може да се постигне ефект, които да има въздействие над зрителя и той може да се освободи като започне да твори със себе си.
Тук сме на разговор с дебютанта от тази година – Ваня Годжелова, която ще ни разкаже за своето вдъхновение и въздействието, под което е сътворила своето лекарство за нас…
Здравей, Ваня! Какво е твоето Плацебо в Национални есенни изложби 2017?
Плацебото, което съм показала в платната си е природата, която възприемам като истинския лечител на душата. За мен тя пътят, по който се стига до освобождаване от негативизма и песимизма създадени от заобикалящото ни общество. В нея единствено виждам силата да елиминира потока от връхлитаща ни информация, която естествено ни заобикаля и изтощава.
Специално за изложбата създадох тринадесет живописни платна с размери 100×100см, изпълнени с маслени бои върху платно. Всички те представляват пейзажи, погледнати от различни гледни точки.
Какво е чувството, което искаш да оставиш след себе си и какво е нещото, което се старaеш да провокираш в зрителя?
В живописта си използвам ярки цветове и силни контрасти, които много рядко те оставят безразличен. Самите те са чиста доза провокация към зрителя, след сблъсъка с тях на второ място идва ред на изобразявания сюжет. Харесва ми идеята, че цвета сам по себе си провокира. Загадка остава какви емоции се отключват в хората, но за мен това е търсения ефект – да развълнува.
Чувството да работиш с доказани артисти като участниците в Плацебо е прекрасно, каква е твоята мотивация да си един от тях?
Като събитие Националните есенни изложби винаги са представлявали мотивация за работата ми. Възможността да изложа платната си, през този месец наред с всички други участници, на които аз се възхищавам не само като творец, но и като зрител, е голяма чест за мен. Определено беше лично предизвикателство да подготвям изложба от такъв мащаб и за такава публика. Благодаря на куратора проф. Лардева за възможността да покажа моето плацебо.
Защо е толкова важно да бъде посетена тази изложба?
Тази година изложбите празнуват своя 50-ти юбилей с една вече установена – традиция да събират различни автори с уникален почерк. Шанса да се видят в едно събитие толкова разнообразни творби e чудесен за Пловдив. Темата, върху която работихме е актуална и предразполага към размисли свързани с това, кое от всичко рефлектиращо ни си заслужава да бъде допускано да ни повлияе. А изкуството има ефект, то лекува J !
Още за изложбата:
Проектът включва изложби на девет селектирани български автора, работещи със средствата на живописта, графиката, пластиката, фотографията и др. В основата на концепцията стои способността на изкуството да въздейства по типологично сходен модел на плацебо-ефекта, който разполага винаги с една видимост, зад която надничат възли от очаквания и парадокси. С ефекта плацебо се означава такова подлежащо на измерване позитивно въздействие върху организма на манипулация, която има единствено символно въздействие. По подобен начин художественото произведение може да се мисли като една видимост, измерима промяна във визуалната среда в следствие на интеракция, зад която стоят скрити преплетени внушения, очаквания, нагласи. – проф. Галина Лардева.
Изложбите са отворени до края на септември. Включени са и в маршрута на „Нощ на музеите и галериите“ на 15, 16 и 17.09.2017.
БАЛАБАНОВА КЪЩА:
- МАРИЕТА ЦЕНОВА- ФОТОГРАФИЯ, първи етаж
- ИВО БИСТРИЧКИ- живопис, дълбока зала
- ЗОРАН МИШЕ- графика, сводеста зала
- ВАНЯ ГОДЖЕЛОВА- живопис (дебют), двор
КЪЩА ХИНДЛИЯН:
- ВАСИЛ КОЛЕВ -VASSILLO- графика, веранда
- ВАСИЛ МАРГАРИТОВ- скулптура, двор
- СТЕФАН ИВАНОВ- скулптура , мааза
КЪЩА МЕКСИКАНСКО ИЗКУСТВО
- РАДА ДИЧЕВА- пространствени композиции, двор
- РАДОИЛ СЕРАФИМОВ- живопис, зала
* Артистичен директор на Национални есенни изложби от 2013 г. е изкуствоведът д-р Галина Лардева, професор по история и теория на изкуството и декан на факултет Изобразителни изкуства в Академия за музикално, танцово и изобразително изкуство в Пловдив, лектор по история на изкуството в ПУ “Паисий Хилендарски” и водещ програмата Визуални изкуства на ХХ век в Модерна академия по изкуствата в Пловдив.
Проф. д-р Галина Лардева е свързана с Национални есенни изложби от 2000 г., когато представя проекта Визия/Звук. През 2008 г. курира Изложбите съвместно с Красимир Линков в проекта Концепции за образа, а през 2012 г. работи заедно с Красимир Линков и Светла Москова.
Автор е на книгите “Изкуство на прехода. Проблемът неконвенционално изкуство в България” (изд. Жанет 45, 2008) и “Художественото произведение като автопоетическа система” (изд. “Жанет 45”, 2017), както и на редица изследвания в областта на съвременното визуално изкуство.